Indonesie

11 november 2017 - Kaliasem, Indonesië

Deze keer is Ko aan het woord:

Dwars door Indonesie loopt de "Wallacelijn" met links en rechts van de lijn een totaal verschillende planten- en dierenwereld. Het is de erfenis van de gecheiden ontwikkeling van Aus. en Azie in het verre verleden  toen die twee landmassa's ver uit elkaar lagen en allerlei gekke beesten, denk kangeroes enz, lekker op hun eigen manier evolutietje konden spelen op het geisoleerd gelegen Aus.
Deze scheidslijn is ook duidelijk te zien op niet biologisch vlak.  De culturele ontwikkeling  van de Homo Australiensis is bv. merkbaar beinvloed door de geisoleerde ligging en een overmaat aan zon en kwaadaardige beesten. Zoals altijd heeft dit twee kanten, een goed ontwikkeld gevoel van eigenwaarde en trots gaat samen met een tot in de details verzorgd leven waar heel veel van hogerhand wordt vastgelegd in regels , geboden en verboden. " Fines apply" werd de running uitdrukking aan boord.
Indonesie ligt duidelijk aan de andere kant van de lijn: veel regels en heel veel stempels bij het inklaren maar daarna geen bord meer gezien, de anarchie van de bromscooters op de weg is verfrissend, de ongelooflijke hoeveelheid straat- en zeevuil weer wat minder.
Onze eerste indohaven was in de Molukken, verschrikkelijk aardige mensen maar schocking zo arm . sinds Haiti niet meer gezien. Verder naar het westen via de indische buurtnamen als Timor, Flores, Lombok, Soembawa, wordt het steeds iets moderner en welvarender en nu zijn we hier op Bali. Volgens de hier neergestreken expats is de noordkust waar we voor anker liggen toeristisch gezien super rustig vergeleken met het zuiden maar voor ons is het meer dan druk genoeg. Iedere avond uit eten en daarna bier drinken met locals plus expats met life muziek op de achtergrond is goede afwisseling met ankeren bij vissersdorpje met letterlijk niets te koop en iedere paar uur Allah-roep muziek uit de dorpsluidspreker.
Deze week anker op richting Singapore, duizend mijl ongeveer en nog drie weken over voordat het voor ons ongunstige weer\wind seizoen begint, moet lukken.

1. Anneke:
    Lieve Ko en Marjolein,
    Fijn om weer wat van jullie te horen! Leuk om door zoveel verschillende culturen te varen en dat allemaal mee te maken. Goeie reis verder: leuk om te horen steeds!
    Lieve groet Anneke en Dick
  2. Andrea:
    11 november 2017
    Mijn liefs, wat leuk te zien dat jij ook een echte verhalenverteller bent, Ko👍. Ik denk dat jullie belevenissen ondertussen wel een aantal boeken kunnen vullen!
    Blijf maar genieten en ik duim voor de goede wind en veel zeilplezier. Heel veel liefs Andrea
  3. Hannah:
    11 november 2017
    Heel leuk om een keertje een verslag van Ko te lezen. En de foto van Marjolein ziet er super gezellig uit.
    Ik heb inmiddels jullie kleinzoon mogen aanschouwen: ik kwam Froukje tegen, die hem me trots showde. Lijkt heel erg op Ko vind ik; Froukje zei dat ze hem op Dirk vond lijken, maar ja die lijkt ook op Ko; dat vond ik ook weer heel duidelijk op een van deze foto's! Sterk zaad die Wetelings!
    Nog heel veel plezier op weg naar Singapore...Liefs Hannah
  4. Babs:
    3 december 2017
    Wat een leuk verhaal, dat doe je goed Ko! En wat ziet het er allemaal super relaxed uit, mooie beelden, leuke foto's, kleurrijke mensen..... Geniet en ben benieuwd naar volgende editie!
    Veell iefs
    Babs