New Caledonië

11 oktober 2016 - Nouméa, Nieuw-Caledonië

Alweer ruim 2 weken  geleden verlieten we Vuda Marina, Fiji, uitgezwaaid en - gezongen door een deel van de havencrew.(foto)In 5 dagen zijn we naar New Caledonie gevaren. 3 x windstil, 1 x prima wind en 1 x een stevig windje pal tegen dus...een zó zó tochtje!New Caledonie is een langgerekt (hoofd) eiland met diverse kleine eilandjes. We hebben er inmiddels 2 (Mare en Lifou) bezocht...erg rustig, prachtig helder water, kleurrijke mensen.Het  eilandenrijk is plm. 1/3 van het oppervlak van Nederland met nog geen 300.000 inwoners!New Caledonie is "frans" dus voor het eerst in tijden heerlijk stokbroodje gegeten, een goede expresso gedronken en nog wat van die niet echt belangrijke maar wel leuke zaken.Op dit moment liggen we in één van de havens (Port Moselle) van Noumea, de hoofdstad van New Caledonia. Hier liggen meerdere boten die zich net als wij voorbereiden op de oversteek naar Australie. Dat schept een band en is gezellig.Wij krijgen vandaag versterking aan boord (Peter) en verwachten over plm. een week te vertrekken naar Australie. We richten ons dan op Bundaberg, een haven waar je goed kunt inklaren (best een hele klus in Australie, veel formulieren, voorwaarden, visum etc) en...de snelste weg: plm. 800 mijl, d.w.z. plm. een week varen.De komende week zijn we van plan nog wat rond de eilanden hier te vertoeven, wat lekkere franse hapjes in te slaan voor onderweg etc. Misschien wat te snorkelen om het onderwater leven zoals we in het Aquarium zagen in levende lijve te zien...wordt vervolgd