Republiek Fiji

20 augustus 2016 - Savusavu, Fiji

Alweer bijna 2 weken geleden kwamen we uit Tonga aan in de baai van Savusavu op het eiland Vanua Levu, het een na grootste eiland van de Republiek Fiji.

Het is een land in Melanesie, in Oceanië op het zuidelijk halfrond. Het bestaat uit meer dan 330 eilanden waarvan er 106 bewoond zijn.

Voordat we de wateren rond Tonga verlieten maakten we nog wel iets spannend mee: een grote (10-15 m lange) walvis kwam vlak naast de boot zwemmen. Alsof hij ons uitgeleide deed. Snel een paar foto's gemaakt waarvan die van zn enorme (lelijke) kop goed gelukt was (zie foto's)

De (bultrug) walvissen komen in deze tijd van het jaar hier uit Antartica om te paren en te baren, Whale-watching en -swimming zijn in Tonga dan ook belangrijke toeristische activiteiten.

Na een 4 dagen soepele,zonnige overtocht bereikten we Fiji. Zoals gewoonlijk eerst een dagje formaliteiten vervullen; ik geloof dat we 4 verschillende officials aan boord gehad hebben maar dat hoort er gewoon bij in deze contrijen.

De eerste week waren Rene en Margot nog aan boord. We hebben het dorp en eiland verkend, ingekocht op de uitgebreide markt. Lekker gegeten bij de Chinees, een dagje met huurauto rondgereden, fijiaanse maaltijd gehad, kortom vakantieactiviteiten.

Ook maakten we mee dat het rugbyteam van Fiji de eerste olympische medaille ooit van dit land wist binnen te halen en nog wel goud ook. Rugby is hier de nationale sport dus  een gekkenhuis hier. Maandag a.s. is tot nationale feestdag uitgeroepen ter gelegenheid hiervan.

De afgelopen week wilden we eigenlijk verder gaan langs diverse eilanden naar het hoofdeiland van Fiji maar de continue regenval houdt ons tot nu toe tegen. Het betreft een aantal dagtochten waarbij je goed (zon)licht nodig hebt om tussen de riffen/ koraal bulten te kunnen manouvreren en te ankeren.

Als je dan bij zo'n bewoond eilandje komt is het de gewoonte als teken van respect de Chief van het eiland bij het aan land gaan iets aan te bieden,bij voorkeur een bos (gedroogde) Kava ((wortels en stukje steel) waarvan ze  de geestverruimende kava drank kunnen maken. Deze Kava is hier in heel Fiji (maar ook in Tonga en andere eilanden) zeer populair.

Het plan is nu morgen, zondag, te vertrekken.

Ik houd jullie op de hoogte

1. Andrea:
    20 augustus 2016
    Wat een geweldige foto's!! Echt ervan genoten. Heb een goede reis morgen.
    Liefs Andrea
  2. Margot:
    21 augustus 2016
    Ha die Jacobus en Marjolein,

Wat een goed verhaal en spannend dat jullie de tocht hervatten!!
    Wij hebben genoten van Melbourne en omgeving! Morgen weer op huis aan!!

Liefs Rene en Margot

Benieuwd wie de kava ontvangt......